[صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
معرفی واحد سازمانی::
امور فرهنگی اساتید::
امور فرهنگی کارکنان::
آموزش فرهنگی و اجتماعی::
دبیرخانه ستاد فرهنگی رفاهی::
دبیرخانه فارغ التحصیلان::
آرشیو اخبار و رویدادها::
معرفی کتاب های مفید::
معرفی پایگاه های مفید::
آلبوم تصاویر::
ارتباط با ما::
آیین نامه و فرم ها::
::
فرهنگی و اجتماعی

AWT IMAGE

AWT IMAGE

AWT IMAGE

AWT IMAGE

..
جستجو در سایت

جستجوی پیشرفته
..
نظرسنجی
نظر خود را در مورد سایت مرقوم فرمایید:
عالی
خوب
متوسط
ضعیف
   
..
تماس با ما

آدرس: تهران، میدان رسالت، خیابان هنگام، خیابان دانشگاه، دانشگاه علم و صنعت ایران، ساختمان 15 خرداد، طبقه سوم

 تلفنخانه: 8 - 77240540-021

تلفن مستقیم: 77240460-021

فاکس: 77491238-021
داخلی 7436

Email: csc @ iust.ac.ir

سامانه پیامکی: 30009900990001

..
:: دومین کارگاه هم‌اندیشی و دانش‌افزایی «جهاد تبیین و نقش اساتید در دانشگاه اسلامی»/۲۳ خرداد ۱۴۰۱ ::
 | تاریخ ارسال: 1401/3/24 | 
برگزاری کارگاه دانش‌افزایی جهاد تبیین و نقش اساتید در دانشگاه اسلامی
 
 
دومین کارگاه هم‌اندیشی و دانش‌افزایی «جهاد تبیین و نقش اساتید در دانشگاه اسلامی»، ۲۳ خردادماه ۱۴۰۱ با حضور رئیس دانشگاه و جمعی از اعضای هیات علمی، در سالن جلسات مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره) دانشگاه برگزار شد.
این سلسه کارگاه‌ها، ذیل دبیرخانه جهاد تبیین و اقدام دانشگاه علم و صنعت ایران و با هدف اجرایی‌سازی سند دانشگاه اسلامی در دانشگاه علم و صنعت ایران و در راستای تحقق تمدن اسلامی با هویت اسلامی-ایرانی، با مشارکت و دعوت از اساتید جوان انقلابی دانشگاه برگزار می‌شود.
در ابتدای این جلسه و پس از سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید، دکتر انبیاء (رئیس دانشگاه)، در خصوص اهمیت و ضرورت اسلامی شدن دانشگاه، نکاتی را پیرامون برخی مفاد سند دانشگاه اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ شورای عالی انقلاب فرهنگی، متذکر شد. وی با بیان این مطلب که نشان چندانی از اجرایی شدن این سند در دانشگاه‌ها در دست ندارد، اظهار داشت: احتمالا در اجرایی‌سازی این سند، یا همت کافی نشده یا به خلأهایی برخورد کرده بودند ولی اکنون همت کشور و بویژه نظر وزیر علوم، تحقیقات و فناوری این است که موضوع اسلامی شدن دانشگاه‌ها هر چه بیشتر جدی گرفته شود.
وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای دیگری با نام اسلامی شدن دانشگاه‌های بزرگ را ذیل خود دارد که دانشگاه علم و صنعت ایران به عنوان یکی از سه دانشگاه در مجموعه وزارت علوم و وزارت بهداشت، عضو این شوراست.
رئیس دانشگاه با تاکید بر اینکه برای اسلامی شدن دانشگاه‌ها ملازماتی نیاز است، تصریح کرد: اگر بپذیریم نیروی انسانی دانشگاه‌ها، یکی از عناصر مهم اسلامی کردن دانشگاه‌هاست؛ دانشگاه علم و صنعت ایران، از حیث اساتید دانشگاه، غنی‌ترین و قوی‌ترین دانشگاه در سطح کشور است. تقریبا صد در صد اساتید دانشگاه علم و صنعت ایران، هم علمی هستند و هم انقلابی و ما در این بُعد و در این مقطع زمانی، کمبودی نداریم اما ملازمات دیگر نیز نیاز است که بدیهی است باید از دل این جلسات، شناسایی و ابزار کار شود. وی تصریح کرد: این نهضت باید مداوم باشد چرا که شبهاتی که دیگران مطرح می‌کنند، همیشه بوده و هست لذا نباید باب اسلامی شدن دانشگاه‌ها را بست و این جلسات نیز باید مستمر باشند.
دکتر انبیاء با تاکید بر اینکه برای اسلامی شدن دانشگاه‌ها همه ما مسئولیت داریم و ابتدا باید موضوع، تبیین و سپس اقدام شود، گفت: ما در اسلامی کردن دانشگاه، ثابت‌قدم و جدی هستیم و در این راستا، ستاد تبیین و اقدام را در دانشگاه به ریاست مهندس نقره‌کار شکل داده‌ایم.
 

رئیس دانشگاه با اشاره به اینکه در سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها، در چهار حوزه آموزش، پژوهش، فرهنگ و اجرا (مدیریت)، راهبردهای متعددی گفته شده، افزود: این سند برای تمامی دانشگاه‌ها تهیه شده اما به نظر من باید برای اجرای آن در دانشگاه علم و صنعت ایران، بر حسب اقتضائات و جغرافیای دانشگاه، آن را بومی‌سازی کرد. مثلا در معاونت آموزشی ما باید زیرنظام‌های آموزشی، حتما تغییر و برخی رشته/گرایش‌ها حذف و جایگزین شود تا جامعه‌محور شود و غرض این نیست که سرفصل‌ها را خیلی تغییر دهیم
.
در ادامه این جلسه، مهندس نقره‌کار (مشاور فرهنگی رئیس دانشگاه)، به تبیین ساختار و مراحل اسلامی کردن دانشگاه با هویت اسلامی-ایرانی پرداخت. وی با مرور مباحث مطرح شده در جلسه قبل، گفت: مهمترین راهبردی که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم مطرح فرمودند، تمدن نوین اسلامی با هویت اسلامی-ایرانی است که بخش عمده آن هم از دانشگاه آغاز می‌شود. وی تمدن‌سازی را حاصل تلاش فرهنگی دانست و تاکید کرد: اگر بخواهیم دانشگاه اسلامی شود، اول باید ببینیم جهان‌بینی و ایدئولوژی‌اش در تمام موضوعات آموزشی، پژوهشی و فرهنگی چگونه باید باشد.
 

 در بخش پایانی این نشست، تعدادی از اعضای هیات علمی حاضر در جلسه، به طرح نقطه نظرات، دغدغه‌ها و پرسش‌های خود در خصوص موضوع نشست پرداختند که ریاست دانشگاه و حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیمی‌نژاد (مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه) به آنها پاسخ دادند.
 
دفعات مشاهده: 8688 بار   |   دفعات چاپ: 368 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر

CAPTCHA
   
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ ارسال به دوستان ارسال به دوستان

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به مدیریت ارتباطات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علم و صنعت ایران می باشد نقل هرگونه مطلب با ذکر منبع بلامانع می باشد